Athens Social Atlas
  • Το Έργο
  • Θέματα
    • Θέματα
    • Προσαρμοσμένη Αναζήτηση Θεμάτων
    • Βιβλιογραφία
  • Συντελεστές
    • Ομάδα Έργου
    • Συγγραφείς (A-Λ)
    • Συγγραφείς (Μ-Ω)
  • Στήριξη
  • Υποβολή Προτάσεων
  • Αναφορά
  • Επικοινωνία
  • En
  • Search
  • Menu

Ένα hotspot στην πόλη: Το καμπ του Ελαιώνα ανάμεσα στη μεταναστευτική και την αστική διακυβέρνηση

Sossich Erasmo
Γειτονιές, Εθνοτικές Ομάδες, Στέγαση

DOI

2025 | Σεπ

Από το καλοκαίρι του 2015 ως το φθινόπωρο του 2022, το καμπ του Ελαιώνα [1] ήταν μία από τις κύριες εγκαταστάσεις υποδοχής της Αθήνας και πέρασε από όλες τις μεγάλες εξελίξεις της διακυβέρνησης (governance) του «προσφυγικού ζητήματος» στην Ελλάδα. Καθώς οι εξελίξεις αυτές αφορούσαν μεταλλαγές στον ρόλο των κεντρικών και τοπικών θεσμών, των διεθνών οργανισμών και της κοινωνίας των πολιτών, υποστηρίζεται ότι μια ανάλυση της πορείας του καμπ του Ελαιώνα, που ολοκληρώθηκε το 2022 με μια περίπλοκη εκκένωση και κατέληξε στην «ανάπλαση» του χώρου, δείχνει μια σύγκλιση αστικής και μεταναστευτικής διακυβέρνησης (convergence of urban and migration governance) η οποία φαίνεται ότι χαρακτηρίζει την ελληνική «πολυεπίπεδη διακυβέρνηση» της μετανάστευσης (Multilevel Governance of migration).

Χάρτης 1: Δομές σε λειτουργία το 2022

Φάση 0. Το μεγάλο καλοκαίρι και η δημιουργία του καμπ του Ελαιώνα

Η λεγόμενη «προσφυγική κρίση» ξεκίνησε με την άφιξη περισσότερων από 800.000 μεταναστών στην ελληνική επικράτεια ως το καλοκαίρι του 2015 (UNHCR, 2024), ενώ σύντομα ακολούθησε το κλείσιμο και η στρατιωτικοποίηση των συνόρων της βαλκανικής οδού μέχρι τον Μάρτιο του 2016 (Anastasiadou et al., 2017). Καθώς εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπων σε κίνηση διέρχονταν από τα νησιά του Αιγαίου και τις μεγάλες πόλεις, και δεκάδες χιλιάδες βρίσκονταν παγιδευμένοι στα κλειστά σύνορα, το ελληνικό κοινοβούλιο αντιμετώπιζε την αποτυχημένη διαπραγμάτευση για το εθνικό χρέος, την παραίτηση της πρώτης κυβέρνησης Τσίπρα και τη διαχείριση των νέων εκλογών. Ελλείψει μιας συνεκτικής πολιτικής υποδοχής, το «μεγάλο καλοκαίρι της μετανάστευσης» (long summer of migration) χαρακτηρίστηκε από την πρωτοβουλία διακυβερνητικών οργανισμών (ΔΚΟ), τοπικών και διεθνών ΜΚΟ, δημοτικών φορέων, κινημάτων αλληλεγγύης και προπαντός των ίδιων των μεταναστών. Στην Αθήνα, παράλληλα με δεκάδες ανεπίσημων καταυλισμών διάσπαρτων στα πάρκα και τις πλατείες της πόλης, στέγη δόθηκε και μέσω ενός συνόλου δομών έκτακτης ανάγκης τοποθετημένων σε μεγάλες εγκαταστάσεις που μπορούσαν να φιλοξενήσουν μεγάλο αριθμό ατόμων, όπως ήταν το εγκαταλελειμμένο αεροδρόμιο του Ελληνικού, τρεις μεγάλες αποθήκες του λιμανιού του Πειραιά και αρκετές ολυμπιακές αθλητικές εγκαταστάσεις. Τυπικά διοικούμενες από θεσμικούς φορείς αλλά λειτουργώντας χάρη στις προσπάθειες των προσωρινών τους κατοίκων, των ΜΚΟ και των αλληλέγγυων, οι δομές αυτές δεν είχαν ενιαία διοίκηση και οι τίτλοι τους διέφεραν από δομή σε δομή: υποδοχή «πρώτης γραμμής», «δεύτερης γραμμής» ή «προσωρινή» (ECRE, 2016).

Το καμπ του Ελαιώνα αποτελούσε εξαίρεση: άνοιξε στις 16 Αυγούστου του 2015 με πρωτοβουλία της πρώτης κυβέρνησης Τσίπρα και με τη στήριξη της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ και υπήρξε η πρώτη «επίσημη» δομή υποδοχής που λειτουργούσε υπό την επίβλεψη της Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής [2]. Τη διαχείρισή του είχε η Γενική Γραμματεία Μεταναστευτικής Πολιτικής [3] και το Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, ενώ διοικητής του ήταν ο Μαχμούντ Αμπντελρασούλ. Ο Αμπντελρασούλ ήταν απόφοιτος Ιατρικής, 29 ετών, είχε καταγωγή από το Σουδάν και είχε γίνει Έλληνας πολίτης τον Φεβρουάριο του ίδιου έτους. Σημαντικό ρόλο είχε και ο δήμος Αθηναίων, υπό την ηγεσία του κεντροαριστερού δημάρχου Γιώργου Καμίνη, μέσω της δημοτικής εταιρείας ΕΑΤΑ, που παρείχε τόσο τεχνικό προσωπικό όσο και κοινωνικούς λειτουργούς. Άλλοι οργανισμοί που δραστηριοποιούνταν στο καμπ ήταν το Κέντρο Ελέγχου Λοιμώξεων και Πρόληψης Νοσημάτων (ΚΕΕΛΠΝΟ), η Υπηρεσία Ασύλου, ο στρατός, ο ΔΟΜ, η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ, οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα και τουλάχιστον 4 τοπικές ΜΚΟ.

Εγκατεστημένο σε έναν εγκαταλελειμμένο δημοτικό χώρο, το καμπ αποτελούσε τη μοναδική δομή υποδοχής κοντά στο κέντρο της πόλης, με το οποίο συνδεόταν μέσω αρκετών λεωφορείων και ενός σταθμού μετρό, ενώ αποσκοπούσε στην προσωρινή υποδοχή «ευάλωτων» υποκειμένων. Παρά ταύτα, η τοποθεσία του ακολουθούσε μια παράδοση περιορισμού και σύγκλισης «ανεπιθύμητων» πληθυσμών σε μειονεκτούσες περιοχές (Cheshire & Zappia, 2015) καθώς ο Ελαιώνας, παλαιότερα δυναμική βιομηχανική περιοχή, είχε από καιρό χαρακτηριστεί ως «αστικό κενό» (urban void) [4]. Τον Οκτώβριο το καμπ είχε 90 κοντέινερ στέγασης συνολικής χωρητικότητας 750 ατόμων (European Commission, 2015) [5], ενώ ως τον Δεκέμβριο είχε φιλοξενήσει 9.725 άτομα (Cupulo, 2015). Τον Μάρτιο του 2016 φιλοξενούσε επισήμως 712 μετανάστες, κυρίως Αφγανούς και Ιρανούς, ενώ ολοκληρωνόταν μια επέκταση 600 ακόμα θέσεων (IOM, 2016: 16).

Φάση 1. Δήλωση ΕΕ-Τουρκίας και νέα διακυβέρνηση

Η Δήλωση ΕΕ-Τουρκίας, που εγκρίθηκε τον Μάρτιο του 2016 και εφαρμόστηκε από τη δεύτερη κυβέρνηση Τσίπρα με τον Νόμο 4375/2016, σήμανε αλλαγή πορείας στη μεταναστευτική διακυβέρνηση. Ενώ τηρούνταν γενικά ανεκτική στάση προς την κατάληψη κτιρίων και άλλες πρακτικές «αυτο-εγκατάστασης», ο νόμος μετέτρεψε την Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής στην Υπηρεσία Υποδοχής και Ταυτοποίησης (ΥΠΥΤ) – Reception and Identification Service (RIS), με στόχο την ενοποίηση και τη συγκέντρωση των διοικητικών πρακτικών. Ο νόμος αυτός εισήγαγε τους «γεωγραφικούς περιορισμούς» και τον «επαναπατρισμό» σε «ασφαλείς» τρίτες χώρες και επιπλέον θεμελίωσε το σύστημα των καμπ που υπάρχει ως σήμερα. Όρισε έναν νέο τύπο στρατοπέδων προσφύγων που λειτουργούσαν ως hotspot στα νησιά του Αιγαίου, τα ΚΥΤ (Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης) – Reception and Identification Centers (RIC), εγκαθιστώντας επίσης το σύστημα των ηπειρωτικών «δομών υποδοχής», όπου θα πραγματοποιούνταν αργότερα αυτό που ονομάζω εξωαστικό περιορισμό (extra-urban confinement) των μεταναστών. Οι δομές αυτές χαρακτηρίζονταν είτε ως «Δομές Προσωρινής Υποδοχής Αιτούντων Διεθνή Προστασία», όπως το καμπ του Ελαιώνα (HBA, 2017), είτε ως «Δομές Προσωρινής Φιλοξενίας» εάν προορίζονταν για τη στέγαση ατόμων που υπόκειντο σε διαδικασίες επιστροφής ή σε καθεστώς αναβολής απομάκρυνσης. Με το άνοιγμα των νέων δομών τύπου καμπ, μεταφέρονταν εκεί οι κάτοικοι των εγκαταστάσεων υποδοχής της «Φάσης 0». Το 2017 λειτουργούσαν 5 καμπ hotspot, χωρητικότητας άνω των 8.000 θέσεων, και πάνω από 30 ηπειρωτικά καμπ (8 κοντά στην Αθήνα), χωρητικότητας άνω των 30.000 θέσεων, ενώ οι αφίξεις μειώθηκαν εκείνη τη χρονιά σε 36.310 (UNHCR, 2024). Εκτός από τη ριζοσπαστική μειοψηφία του κινήματος αλληλεγγύης, οι φορείς που προωθούσαν, το διάστημα της «κρίσης», τις πρωτοβουλίες υποδοχής μπήκαν σε μια διαδικασία εκχώρησης «από πάνω προς τα κάτω» (top-down, downward devolution) (Guiraudon & Lahav, 2000), σημειώνοντας την απαρχή μιας «πολυεπίπεδης διακυβέρνησης» της μετανάστευσης στο ελληνικό πλαίσιο [6]. Το νέο «σύστημα υποδοχής» είχε ως επίκεντρο τη «διεθνή προστασία» και την «ευαλωτότητα» (Spathopoulou et al., 2020, Glyniadaki, 2021), που αντανακλούνταν στα αλληλοσυμπληρούμενα καμπ, κατά κύριο λόγο μακριά από τα αστικά κέντρα και σε αραιή σύνδεση με αυτά, και προγράμματα αστικής στέγασης, προοριζόμενα για «ευάλωτα» υποκείμενα. Kομβικό ρόλο απέκτησαν ο ΔΟΜ, η Ύπατη Αρμοστεία και οι δήμοι, ο πρώτος ως Υποστήριξη Διαχείρισης Δομής (SMS) στα περισσότερα καμπ και οι άλλοι δύο φορείς ως υλοποιητές «ανθρωπιστικών» σχεδίων και προγραμμάτων φιλοξενίας (Stratigaki, 2022), τα περισσότερα των οποίων συγχωνεύτηκαν στο πρόγραμμα ESTIA από την Ύπατη Αρμοστεία το 2017, ενώ η πράξη της παροχής στέγασης και κάθε άλλης «ανθρωπιστικής» βοήθειας γινόταν από τις πανταχού παρούσες τοπικές και διεθνείς ΜΚΟ.

Μετά τη «Δήλωση» (Statement), το καμπ του Ελαιώνα μονιμοποιήθηκε και έφτασε τη χωρητικότητα των 2.500 θέσεων, με 205 κοντέινερ στέγασης που φιλοξενούσαν 2.183 «ευάλωτους» κατοίκους, κυρίως γυναίκες και παιδιά αφγανικής και συριακής υπηκοότητας (UNHCR, 2016). Το 2018, η χωρητικότητα αυξήθηκε στα 297 κοντέινερ (UNHCR, 2018), ενώ διορίστηκε νέος διοικητής ο Δημήτρης Γεωργιάδης. Με ερευνητική καριέρα στη μελέτη της εκπαίδευσης, των κοινωνικών ανισοτήτων και του ρατσισμού (Georgiadis, 2023), ο Γεωργιάδης είχε εργαστεί ως Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού σε Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας και σε Κέντρο Ψυχικής Υγείας. Καθώς το καμπ λειτουργούσε χάρη σε ένα μεγάλο σύνολο ανθρωπιστικών φορέων, μαζί και νέων διεθνών ΜΚΟ, έπαιρνε παράλληλα δημοσιότητα, δεχόμενο τις επισκέψεις πολυάριθμων δημόσιων προσωπικοτήτων, όπως του τέως προέδρου της Γαλλίας Ολάντ, και φιλοξενώντας διαπολιτισμικές εκδηλώσεις (Υπουργείο Παιδείας, 2018).

Φάση 2. Παγίωση του συστήματος των καμπ

Η νίκη της Νέας Δημοκρατίας στις εθνικές και δημοτικές εκλογές του 2019, με τον διορισμό του Κυριάκου Μητσοτάκη ως πρωθυπουργού και του ανιψιού του, Κώστα Μπακογιάννη, ως δημάρχου Αθηναίων, σήμανε την αρχή μιας δεύτερης φάσης. Στα εξωτερικά σύνορα, από το 2020 και έπειτα καταγράφηκε μια συστηματική καταφυγή στις επαναπροωθήσεις, που αύξησε τον κίνδυνο του περάσματος των συνόρων. Στο «σύστημα υποδοχής», η κυβέρνηση πέρασε νομοθεσία [7] με την οποία ίδρυσε το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου (ΥΜΑ) – Ministry of Migration and Asylum (MoMA), άλλαξε ξανά τους τίτλους των διαφόρων δομών και, σημαντικότερα, έθεσε τις δομές υπό την εποπτεία διοικητών καμπ που διορίζονταν από το υπουργείο, συγκεντρώνοντας πολλές αρμοδιότητες που προηγουμένως αναλάμβαναν ο ΔΟΜ και η Ύπατη Αρμοστεία. Η νέα οργάνωση των δομών ήταν η εξής:

  • 5 ΚΕΔ (Κλειστές Ελεγχόμενες Δομές) – CCAC (Closed Controlled Access Centres) που λειτουργούσαν ως νησιωτικά καμπ hotspot
  • 3 ΚΥΤ (Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης) – RIC (Reception and Identification Centers) σε συγκεκριμένες στρατηγικές τοποθεσίες
  • 24 ΕΔΠΦΑΑ (Ελεγχόμενες Δομές Προσωρινής Φιλοξενίας αιτούντων άσυλο) – CAFTAAS (Controlled Access Facility for Temporary Accommodation of Asylum Seekers), ηπειρωτικά καμπ [8]

Εικόνα 1: Οργανόγραμμα Υπουργείου Μετανάστευσης & Ασύλου

Πηγή: ΥΜΑ, 2023

Σε αυτά προστίθενται 7 ΠΡΟΚΕΚΑ (Προαναχωρητικά Κέντρα Κράτησης) – PRDC (Pre-Removal Detention Centers), παρ’ ότι οι δομές αυτές δεν εντάσσονταν ποτέ στο «σύστημα υποδοχής» (AIDA, 2024: 226). Η κυβέρνηση εισήγαγε επιπλέον το «μητρώο ΜΚΟ» (Amnesty International, 2020), περιορίζοντας τον αριθμό και την αυτονομία των ΜΚΟ μέσα στα καμπ, ενώ μείωσε περαιτέρω την πρόσβαση του προσωπικού και των κατοίκων στα καμπ, αντιδρώντας, όπως υποστήριξε, στην πανδημία της Covid-19. Όσο οι περιορισμοί αυτοί παγιώνονταν, φράχτες και πύλες υψώνονταν γύρω από τις δομές. Παράλληλα, το 2020 η κυβέρνηση πήρε τον έλεγχο του προγράμματος ESTIA, για να εξαγγείλει τον τερματισμό του τον Φεβρουάριο του 2022, σηματοδοτώντας μια θεμελιακή αλλαγή από μια πολιτική υποδοχής βασισμένη στη συμπληρωματικότητα των προγραμμάτων στέγασης για ευάλωτα υποκείμενα και των καμπ προσφύγων σε ένα σύστημα αποτελούμενο αποκλειστικά από καμπ.

Στην Αθήνα, τα σχέδια τόσο των εθνικών όσο και των δημοτικών θεσμών και υπηρεσιών στόχευαν ρητά στη μείωση της παρουσίας των μεταναστών. Ως πρώτο βήμα, το 2019 η αστυνομία εκκένωσε δεκάδες καταλήψεις, μεταφέροντας τους περισσότερους κατοίκους σε καμπ. Ως δεύτερο βήμα, η κυβέρνηση σχεδίασε την κατασκευή μεγαλύτερων νησιωτικών «δομών υποδοχής», με ανεπιθύμητο αποτέλεσμα καθώς οι νησιώτες εξεγέρθηκαν, οδηγώντας το ΥΜΑ στη λεγόμενη «στρατηγική αποσυμφόρησης των νησιών». Δυστυχώς, η «αποσυμφόρηση» πραγματοποιήθηκε κυρίως άτυπα, με μειωμένη αστυνομική επιτήρηση των «γεωγραφικών περιορισμών», και πολλοί από όσους έφτασαν στην Αθήνα κατέφυγαν σε αυτοσχέδιους καταυλισμούς. Γρήγορα, οι αρχές μεταστέγασαν στο καμπ του Ελαιώνα εκατοντάδες μετανάστες, που σύντομα ακολουθήθηκαν αυτόνομα από πολλούς άλλους οι οποίοι θα ζούσαν σε αυτοκατασκευασμένες καλύβες και σκηνές ή θα υπενοικίαζαν θέσεις στα κοντέινερ στέγασης, ελπίζοντας να επανεγγραφούν στο «σύστημα υποδοχής». Περισσότερο από ποτέ, μεταξύ 2020 και 2021 το καμπ λειτουργούσε ως, ανεπίσημο και υπό διαπραγμάτευση, αστικό hotspot (urban hotspot), που έκανε επιλογή των μεταναστών ενώ περιόριζε και κατεύθυνε την παρουσία τους στην πόλη. Το ποσοστό πληρότητας ανέβηκε από 87,4% τον Μάιο σε 102% τον Ιούνιο (IOM, 2020b), σταθεροποιούμενο πάνω από το 130% τον Αύγουστο του 2020 (IOM, 2020c). Ακόμη και τον Δεκέμβριο του 2021, πολλοί ζούσαν σε σκηνές και το ποσοστό πληρότητας ήταν 109% με 2.023 κατοίκους και μόνο 763 εγγεγραμμένους στο μητρώο (IOM, 2021). Ενώ γυναίκες και παιδιά υπερείχαν ακόμη αριθμητικά, οι περισσότεροι κάτοικοι προέρχονταν πλέον από τη ΛΔ Κονγκό και το Αφγανιστάν. Τέλος, το 2022 η «αποσυμφόρηση» των νησιών είχε τελειώσει και η κυβέρνηση επέστρεψε στον αρχικό της στόχο: στο τέλος του έτους οι τελευταίοι δικαιούχοι του προγράμματος ESTIA, περίπου 12.500 «ευάλωτοι» κάτοικοι, μεταφέρθηκαν σε καμπ ή εκδιώχθηκαν από τις κατοικίες (RSA, 2022) και το καμπ του Ελαιώνα αντιμετώπιζε την εκκένωση.

Διπλή ανάπλαση και διπλός εκτοπισμός

Τον Νοέμβριο του 2020, μια συμφωνία μεταξύ της κυβέρνησης, του δήμου, της ΠΑΕ Παναθηναϊκός και μιας σύμπραξης των Alpha Bank και Piraeus Bank επανέφερε το «σχέδιο διπλής ανάπλασης», που αποσκοπούσε στην κατασκευή ενός νέου γηπέδου του Παναθηναϊκού στον Ελαιώνα και την ταυτόχρονη δημιουργία ενός πάρκου στη θέση του παλιού γηπέδου, στην κεντρική λεωφόρο Αλεξάνδρας. Το εγχείρημα, υπολογισμένης αξίας περίπου 500 εκ. ευρώ σε δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις (Μίχας, 2022), ακολουθούσε το ομώνυμο σχέδιο του 2006 από την κεντροδεξιά αρχή της Ντόρας Μπακογιάννη. Το σχέδιο, που είχε διακοπεί το 2013 λόγω πτώχευσης ενός ιδιώτη επενδυτή, είχε οδηγήσει το 2007 στην εκκένωση ενός καταυλισμού Ρομά, ενός από μια σειρά εκτοπισμών της μειονότητας των Ρομά στο διάστημα προετοιμασίας των Ολυμπιακών Αγώνων και τη μετέπειτα περίοδο (COHRE, 2007). Μετά την απόφαση του Κώστα Μπακογιάννη τον Οκτώβριο του 2021 για μη ανανέωση της παραχώρησης του χώρου στο ΥΜΑ, τον Ιούνιο του 2022 το υπουργείο ξεκίνησε τη μαζική μετεγκατάσταση των κατοίκων.

Εικόνα 2: Υπομνήματα που μοίρασαν στους κατοίκους υπάλληλοι του ΥΜΑ το πρωί της 16ης Αυγούστου

Πηγή: E. Sossich 2022

Εικόνα 3: Καμπ Ελαιώνα, Ιούνιος 2022

Πηγή: E. Sossich, 2022

Η εκκένωση αντιμετώπισε την απρόσμενη κινητοποίησή τους, στην οποία πρωτοστατούσαν ακούραστες γυναίκες από το Κονγκό και άλλοι εκπρόσωποι των διαφόρων ομάδων των κατοίκων του καμπ. Μετά από καθιστική διαμαρτυρία μίας εβδομάδας μπροστά στην πύλη, που εμπόδισε τις πρώτες προσπάθειες μαζικής μετακίνησης, οι κάτοικοι οργάνωσαν αρκετές διαδηλώσεις και, υποστηρίζοντας ότι η μετεγκατάσταση στα καμπ της ηπειρωτικής Ελλάδας θα δυσχέραινε τις συνθήκες διαβίωσής τους και θα κατέστρεφε κάθε πιθανότητα ενσωμάτωσης των παιδιών τους, συνάντησαν το δημοτικό συμβούλιο και αντιπροσώπους του ΥΜΑ. Οι αρχές, απτόητες, διέκοψαν στις αρχές Ιουλίου κάθε εγχείρημα που λειτουργούσε στο καμπ, σταματώντας τις δραστηριότητες του ΔΟΜ, της ΕΑΤΑ και αρκετών ΜΚΟ, και διόρισαν μια νέα διοικήτρια, τη Μαρία-Δήμητρα Νιούτσικου, που είχε ήδη διευθύνει το καμπ της Σάμου μεταξύ 2016 και 2020 [9]. Μετά από πολλαπλές αστυνομικές επιχειρήσεις, τη σύλληψη αρκετών αλληλέγγυων και παρατηρητών και περαιτέρω αποτυχημένες προσπάθειες μαζικών μετακινήσεων, τον Σεπτέμβριο επαναφέρθηκε ο προηγούμενος διοικητής του καμπ δίπλα στην καινούργια διοικήτρια. Τελικά η εκκένωση πραγματοποιήθηκε κρυφά, μέσω μικρών μετακινήσεων, ώσπου η κινητοποίηση έχασε την ενέργειά της. Χωρίς αντίσταση πλέον, έγινε μια σειρά μαζικών μετακινήσεων μέχρι την έξωση των τελευταίων κατοίκων από την αστυνομία στις 30 Νοεμβρίου. Στις 12 Δεκεμβρίου, ΥΜΑ και δήμος υπέγραψαν την παράδοση-παραλαβή της περιοχής. Στο καμπ διοργανώθηκε μια εκδήλωση όπου ο Πρωθυπουργός, ο Υπ.ΜΑ και ο δήμαρχος της Αθήνας εξύμνησαν την έναρξη του εγχειρήματος, την «επιτυχή διαχείριση του μεταναστευτικού προβλήματος», την «αποσυμφόρηση στην Αθήνα», την «επιστροφή» αυτού του τμήματος της πόλης «στους δημότες» (Prime Minister GR, 2022). Μετά την «επιτυχή εκκένωση» του καμπ, η Νιούτσικου διορίστηκε Υποδιοικήτρια της Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης, διευθυντικού οργάνου του ελληνικού συστήματος «υποδοχής» (ΥΜΑ, 2024).

Εικόνα 4: Ομιλία του πρωθυπουργού Μητσοτάκη στον Ελαιώνα

Πηγή: Iefimerida (2022). Μητσοτάκης για Ελαιώνα: Δεν πρόκειται απλώς για μια διπλή ανάπλαση, αλλά για μια διπλή και επίκαιρη απάντηση. 12-12-2022.

Πολυεπίπεδη σύγκλιση μεταναστευτικής και αστικής διακυβέρνησης

Η περίπτωση του καμπ του Ελαιώνα δείχνει πώς μια «πολυεπίπεδη διακυβέρνηση» της μετανάστευσης μπορεί να προκαλέσει τη διττή σύγκλιση μεταναστευτικής και αστικής διακυβέρνησης, αλλά και διεθνούς και αστικού εκτοπισμού (displacement) (Roast et al., 2022), με τον τελευταίο να εμφανίζεται ως εργαλείο κυριαρχίας στο «αστικό» «πεδίο μάχης της μετανάστευσης» (battleground of migration) (Dimitriadis et al., 2021) και εργαλείο νομιμοποίησης για νέες διαδικασίες συσσώρευσης κεφαλαίου. Πολλές από τις πολιτικές που διαμόρφωσαν την ΠΕΔ της μετανάστευσης φαίνεται πως αναπτύχθηκαν με σκοπό να κατευθύνουν ή να περιορίσουν την παρουσία των αιτούντων άσυλο και προσφύγων εντός ή εκτός της πόλης, συσκοτίζοντας τη διάκριση μεταξύ «μεταναστευτικών» και «αστικών» πολιτικών σε βαθμό που να μπορεί να υποστηριχθεί ότι οι μεταναστευτικές πολιτικές έχουν μετασχηματιστεί σε αστικές. Η δυναμική θα μπορούσε να εξηγηθεί παρατηρώντας δύο παράγοντες: την απολύτως κεντρική θέση της Αθήνας στην ευρύτερη εθνική πολιτική σκηνή και τη διαδοχή «κεντροαριστερών» και «κεντροδεξιών» διοικήσεων σε δημοτικό και εθνικό επίπεδο ταυτόχρονα, που εξασφάλισε κάποια συνοχή στην εφαρμογή εθνικών και τοπικών πολιτικών. Οι συνθήκες αυτές απέτρεψαν την εμφάνιση «μορφών αποσύνδεσης» (decoupling patterns) που συνηθίζονται σε περιπτώσεις που τοπικές διοικήσεις υλοποιούν αντιθετικά προγράμματα προς εκείνα των περιφερειακών ή εθνικών διοικήσεων (Vergou et al., 2021).

Εικόνα 5: Σύγχρονα και αρχαία ερείπια. Στη φωτογραφία, Νοεμβρίου 2024, η πρώην τοποθεσία του καμπ του Ελαιώνα. Τα κοντέινερ στέγασης έχουν αφαιρεθεί, όμως τα έργα κατασκευής δεν έχουν αρχίσει ακόμα.

Πηγή: E. Sossich

Ωστόσο, η αποτελεσματικότητα παρόμοιων πολιτικών στη μείωση της παρουσίας των αιτούντων άσυλο στην Αθήνα παραμένει εξαιρετικά αμφίβολη. Αντίθετα, πιστεύω ότι οι πολιτικές αυτές έχουν εξωθήσει πολλούς αιτούντες άσυλο σε ανεπίσημες στεγαστικές λύσεις, επιτείνοντας τον εθνο-φυλετικό διαχωρισμό σε κάποιες περιοχές της πόλης και κάποια τμήματα της αγοράς ενοικίασης. Επιπλέον, η διαμόρφωση του «συστήματος υποδοχής» σε ένα σύστημα εξωαστικών στρατοπέδων εγκλεισμού (extra-urban confinement camps) δεν μπορεί απλώς να παρατηρηθεί και να επισημανθεί, αλλά πρέπει και να απορριφθεί κατηγορηματικά. Η εξορία των αιτούντων άσυλο, η άρνηση του «δικαιώματός τους στην πόλη» (right to the city), ο περιορισμός της ατομικής και συλλογικής τους αυτενέργειας, η αυξημένη τους απομόνωση από την κοινωνία των πολιτών και εξάρτηση από την «ανθρωπιστική βοήθεια» εξαπλώνει τον αποκλεισμό των αιτούντων άσυλο από την «τυπική» ιθαγένεια προς οποιαδήποτε μορφή «ουσιαστικής ιθαγένειας» (substantive citizenship) (Ambrosini & Hajer, 2023), διακινδυνεύοντας την καθολική άσκηση δικαιωμάτων που αποτελεί θεμέλιο της δημοκρατίας, στις στάχτες μιας ηπείρου γεμάτης καμπ.

Ευχαριστίες
Το κείμενο αυτό είναι η εκτενέστερη εκδοχή ενός ομώνυμου άρθρου που δημοσιεύεται στο περιοδικό ΓΕΩΓΡΑΦΙΕΣ. Η μόνη διαφορά τους είναι ότι η παρούσα εκδοχή περιλαμβάνει το σύνολο των βιβλιογραφικών πηγών και παρουσιάζει μερικούς παραπάνω χάρτες και εικόνες που είχαν παραλειφθεί από την αρχική εκδοχή του άρθρου για λόγους τήρησης περιορισμών στις λέξεις και τον χώρο. Ευχαριστώ τη Λαμπρινή Γ. για τη μετάφραση.

[1] Ο πρώτος επίσημος τίτλος του καμπ ήταν «Ανοιχτή Δομή Φιλοξενίας» βάσει της ΚΥΑ 3/5262, «Σύσταση Ανοιχτής Δομής Φιλοξενίας αιτούντων άσυλο, ευάλωτων ομάδων πολιτών τρίτων χωρών στον Ελαιώνα Αττικής», 18 Σεπτεμβρίου 2015, ΦΕΚ Β 2065/18.09.2015.

[2] Η Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής, που ιδρύθηκε το 2011, θα μετατρεπόταν στην Υπηρεσία Υποδοχής και Ταυτοποίησης (ΥΠ.Υ.Τ.) τον Απρίλιο του 2016.

[3] Η Γενική Γραμματεία Μεταναστευτικής Πολιτικής αποτελούσε μέρος της δομής του Υπουργείου Εσωτερικών. Το 2016 θα εντασσόταν στο Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής.

[4] Δεν είναι τυχαίο ότι ο Ελαιώνας φιλοξενούσε ήδη τη Διεύθυνση Αλλοδαπών και Μετανάστευσης Κεντρικού Τομέα και Δυτικής Αττικής της Πέτρου Ράλλη (αποκαλούμενη απλώς «Αλλοδαπών» από τους μετανάστες), έδρα των γραφείων που εκτελούσαν τις διοικητικές διαδικασίες της ανανέωσης των αδειών διαμονής, χρησιμοποιούμενη όμως και ως κέντρο κράτησης για εκατοντάδες μετανάστες χωρίς έγγραφα.

[5] Ο αριθμός των κατοίκων βάσει της μέτρησης του ΔΟΜ ήταν συνήθως πολύ μικρότερος από τον πραγματικό αριθμό των μη καταγεγραμμένων κατοίκων που φιλοξενούνταν ανεπίσημα ή υπενοικίαζαν θέσεις στο καμπ και, για πολλούς λόγους, υιοθετούσαν ένα εύρος στρατηγικών για να αορατοποιήσουν την παρουσία τους.

[6] Η κατηγορία της «ΠΕΔ της μετανάστευσης» (MLG of migration) προσδιορίζει ένα μοντέλο διακυβέρνησης που χαρακτηρίζεται από συντονισμό των διαφόρων επιπέδων διοίκησης, ΔΚΟ, ΜΚΟ και άλλων φορέων της κοινωνίας των πολιτών, το οποίο συχνά αναπτύσσεται με στόχο τη μεγαλύτερη προσαρμοστικότητα σε σχέση με τα συγκεντρωτικά ή τοπικά μοντέλα (Dimitriadis et al., 2021).

[7] Την 1η Ιανουαρίου 2020 τέθηκε σε ισχύ ο Νόμος Περί Διεθνούς Προστασίας, η πέμπτη νομοθετική μεταρρύθμιση του ασύλου στην Ελλάδα μετά την έναρξη ισχύος της «Δήλωσης» – αν και κάποιες προσαρμογές στον νόμο αυτό έγιναν μόλις τον Σεπτέμβριο του 2021. Αργότερα, τον Ιούνιο του 2022, η ελληνική βουλή θέσπισε τον Ν. 4939/2022, κωδικοποιώντας σε ένα νομοθέτημα έναν αριθμό τροποποιήσεων εισαγμένων μετά το 2019, ενώ τελικά ένας νέος μεταναστευτικός κώδικας τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2024.

[8] Τα τελευταία πέντε χρόνια, τα ηπειρωτικά καμπ έχουν αναφερθεί με τις εξής ονομασίες:

– CTRC (Controlled Reception Centres for asylum seekers): αγγλική συντομογραφία που χρησιμοποιήθηκε από τη ΜΚΟ RSA και σύντομα υιοθετήθηκε από άλλους φορείς της κοινωνίας των πολιτών ως μετάφραση των «Δομών Φιλοξενίας Αιτούντων Άσυλο», μετά τη νέα ονοματοδότησή τους σύμφωνα με τα άρθρα 35 και 36 του Π.Δ. 106 – ΦΕΚ Α’ 255/23.12.2020. (RSA, 2024).

– CTAC (Controlled Temporary Accommodation Centres): αγγλικό αρκτικόλεξο που χρησιμοποιείται από τη ΜΚΟ AIDA και άλλους φορείς της κοινωνίας των πολιτών ως μετάφραση του ελληνικού τίτλου Ελεγχόμενες Δομές Προσωρινής Φιλοξενίας αιτούντων άσυλο (ΕΔΠΦΑΑ), κατηγορίας που ορίστηκε με το άρθρο 28 του Ν. 4825/2021 (προς τροποποίηση του Ν. 4375/2016).

– CAFTAAS (Controlled Access Facility for Temporary Accommodation of Asylum Seekers): αρκτικόλεξο που αποτελεί την επίσημη μετάφραση του ελληνικού τίτλου Ελεγχόμενες Δομές Προσωρινής Φιλοξενίας αιτούντων άσυλο (ΕΔΠΦΑΑ), κατηγορίας που ορίστηκε με το άρθρο 28 του Ν. 4825/2021. Το ΥΜΑ χρησιμοποιεί αυτά τα ακρωνύμια για να αναφερθεί στις ηπειρωτικές δομές, ενώ η διοίκηση του συστήματος υποδοχής είναι οργανωμένη στη βάση αυτής της κατηγοριοποίησης.

[9] Σε αυτή την περίοδο, αρκετές ΜΚΟ διατύπωσαν ανησυχίες για υπερπληρότητα και παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ανησυχίες που οδήγησαν σε αρκετές αποφάσεις του ΕΔΔΑ (I have rights, 2024, ECtHR, 2024).

Αναφορά λήμματος

Sossich, E. (2024) Ένα hotspot στην πόλη: Το καμπ του Ελαιώνα ανάμεσα στη μεταναστευτική και την αστική διακυβέρνηση, στο Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/άρθρο/το-καμπ-του-ελαιώνα/ , DOI: 

Αναφορά Άτλαντα

Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) (2015) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/ , DOI: 10.17902/20971.9

Βιβλιογραφία

  • Ambrosini, M., Hajer, M.H.J. (2023). “Agency, Inclusion and Political Mobilisation of Irregular Migrants”. Στο Irregular Migration. Springer, Cham.
  • Amnesty International. (2020). Greece: regulation of NGOs working on migration and asylum threatens civic space. Τελευταία πρόσβαση 15.09.23.https://www.amnesty.org/en/wp-content/uploads/2021/05/EUR2528212020ENGLISH.pdf
  • Anastasiadou, M., Marvakis, A., Mezidou, P., Speer, M. (2017). From Transit Hub to Dead End. A Chronicle of Idomeni. Munich: bordermonitoring.eu e.V.
  • AIDA (Asylum Information Database). (2017). Country report: Greece. 2016 Update. https://asylumineurope.org/wp-content/uploads/2017/03/report-download_aida_gr_2016update.pdf
  • AIDA (Asylum Information Database). (2021). Country report: Greece. 2020 Update.
    https://asylumineurope.org/wp-content/uploads/2021/06/AIDA-GR_2020update.pdf
  • AIDA (Asylum Information Database). (2024). Country report: Greece. 2023 Update.
    https://asylumineurope.org/wp-content/uploads/2024/06/AIDA-GR_2023-Update.pdf
  • Cheshire, L., & Zappia, G. (2015). Destination dumping ground: The convergence of “unwanted” populations in disadvantaged city areas. Urban Studies, 53(10), 2081–2098.
  • COHRE, Centre on Housing Rights and Evictions. (2007). The Housing Impact of The 2004 Olympic Games in Athens. Σύνταξη: Theodoros Alexandridis, Greek Helsinki Monitor. http://www.ruig-gian.org/ressources/Athens_background_paper.pdf. Τελευταία πρόσβαση 19/10/24.
  • Cupulo, D. (2015). Refugee relocation in Athens, 08/12/2015. DW.
    https://www.dw.com/en/refugee-relocation-in-athens-hits-snags/a-18901144
  • Dimitriadis, I., Hajer, M., Fontanari, E., Ambrosini, M. (2021). Local “Battlegrounds”. Relocating Multi-Level and Multi-Actor Governance of Immigration. Revue Européenne des Migrations Internationales. 37.
  • ECRE. European Council on Refugees and Exiles. (2016). ECRE Comments on the European Commission Recommendation relating to the reinstatement of Dublin transfers to Greece – C(2016) 871.
    https://ecre.org/wp-content/uploads/2016/02/ECRE-Comments_RecDublinGreece.pdf
  • ECtHR. (2024). Case of T.A. and others v. Greece. (Applications nos. 15293/20 and 3 others – see appended list). https://hudoc.echr.coe.int/?i=001-236050.
  • European Commission. (2015). Greece: Assessing the refugee crisis from the first country of reception perspective, 12 October 2015.
    https://migrant-integration.ec.europa.eu/news/greece-assessing-refugee-crisis-first-country-reception-perspective_en. Τελευταία πρόσβαση 18/09/2024
  • Georgiadis, D. (2023). Human Rights, Racism and Migration: A philosophical approach. Interdisciplinary Research in Counseling, Ethics and Philosophy. 3/2023, 8: 121-135.
  • Glyniadaki, K. (2021). Mixed Services and Mediated Deservingness: Access to Housing for Migrants in Greece. Social Policy and Society. 20(3): 464-474.
  • Guiraudon, V., Lahav, G. (2000). A Reappraisal of the State Sovereignty Debate: The Case of Migration Control. Comparative Political Studies, 33(2), 163–195.
  • HBA. (2017). ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
    https://www.hba.gr/UplFiles/fek/FEKB1940-17.pdf
  • I have rights. (2024). Το ΕΔΔΑ καταδικάζει την Ελλάδα για παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων κατά επτά ασυνόδευτων παιδιών.
    https://ihaverights.eu/ecthr-condemns-greece-for-human-rights-violations-against-seven-unaccompanied-children/.
  • IOM. (2016). Compilation of available data and information, March 2016. https://dtm.iom.int/sites/g/files/tmzbdl1461/files/reports/Weekly%20Flows%20Compilation%20No11%2024March%202016%20Final.pdf. Τελευταία πρόσβαση 18/09/2024.
  • IOM. (2020a). Supporting the Greek Authorities in Managing the National Reception System for Asylum Seekers and Vulnerable Migrants (SMS) Factsheet May 2020.   https://greece.iom.int/sites/g/files/tmzbdl1086/files/documents/__5Merged%20Factsheet%20May_20.pdf
  • IOM. (2020b). Supporting the Greek Authorities in Managing the National Reception System for Asylum Seekers and Vulnerable Migrants (SMS) Factsheet June 2020.
    https://greece.iom.int/sites/g/files/tmzbdl1086/files/documents/__6Merged%20Factsheet%20June_20.pdf
  • IOM. (2020c). Supporting the Greek Authorities in Managing the National Reception System for Asylum Seekers and Vulnerable Migrants (SMS) Factsheet August 2020.
    https://greece.iom.int/sites/g/files/tmzbdl1086/files/documents/__8Merged%20Factsheet%20Aug_20.pdf
  • IOM. (2021). Supporting the Greek Authorities in Managing the National Reception System for Asylum Seekers and Vulnerable Migrants (SMS) Factsheet December 2021. https://greece.iom.int/sites/g/files/tmzbdl1086/files/documents/_merged-mainland-december_21_compressed.pdf
  • IOM. (2025). SMS FACTSHEETS. Τελευταία πρόσβαση 20/09/2025.
    https://greece.iom.int/sms-factsheets.
  • Prime Minister GR. (2022). Ενημερωτικό σημείωμα για την παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην τελετή παράδοσης – παραλαβής της Δομής του Ελαιώνα στον Δήμο Αθηναίων. 12 Δεκεμβρίου 2022. https://www.primeminister.gr/2022/12/12/30842.
  • RSA, Refugee Support Aegean (2022). Σχετικά με τον τερματισμό του προγράμματος στέγασης ESTIA II για τους αιτούντες άσυλο.
    https://rsaegean.org/el/gia-ton-termatismo-tou-estia-ii-gia-tous-aitountes-asylo/.
  • Spathopoulou, A., Carastathis, A., Tsilimpounidi, M. (2020): ‘Vulnerable Refugees’ and ‘Voluntary Deportations’: Performing the Hotspot, Embodying Its Violence. Geopolitics: 27(4), 1257–1283.
  • Stratigaki, M. (2022). “A ‘Wicked Problem’ for the Municipality of Athens. The ‘Refugee Crisis’ from an Insider’s Perspective”. In: Kousis, M., Chatzidaki, A., Kafetsios, K. (eds) Challenging Mobilities in and to the EU during Times of Crises. Springer, Cham.
  • UNHCR. (2016d). Site profiles – Greece – September 2016. Operational Portal Refugee Situation, Site Management Support. https://data.unhcr.org/en/documents/download/52239. Τελευταία πρόσβαση 18/09/2024.
  • UNHCR. (2018b). Site profiles August – October 2018. Operational Portal Refugee Situation, Site Management Support. https://data2.unhcr.org/en/documents/download/66038. Τελευταία πρόσβαση 18/09/2024.
  • UNHCR. (2021). ESTIA. A home away from home.
    https://reliefweb.int/attachments/668b84c2-f2c3-309d-a754-4f6b47201b54/ESTIA%20programme-%20A%20HOME%20AWAY%20FROM%20HOME.pdf
  • UNHCR (2024). UNCHR, Operational Portal, Mediterranean Situation: Greece, διαθέσιμο στο: https://bit.ly/3WubNsb . Τελευταία πρόσβαση 31/10/2024.
  • Vergou, P., Arvanitidis, P. A., Manetos, P. (2021). Refugee Mobilities and Institutional Changes: Local Housing Policies and Segregation Processes in Greek Cities. Urban Planning: 6.2: 19–31.
  • Μίχας, Γ. Κλείνει η «μαύρη τρύπα» της Αθήνας. Liberal. 22-10-2022. https://www.liberal.gr/oikonomia/kleinei-i-mayri-trypa-tis-athinas.
  • ΥΜΑ – Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου. (2023). Οργανόγραμμα Υπουργείου Μετανάστευσης & Ασύλου. https://migration.gov.gr/to-ypoyrgeio/organization-chart/
  • ΥΜΑ – Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου. (2024). Διοίκηση & Επικοινωνία. https://migration.gov.gr/ris/organogramma-ypyt/.
  • ΥΜΑ – Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου. (2025). Επιχειρησιακές μονάδες. https://migration.gov.gr/en/ris/perifereiakes-monades/
  • Υπουργείο Παιδείας. (2018). 21-05-18 Την Κυριακή γιορτάσαμε ΜΑΖΙ στον Ελαιώνα – Μια μεγάλη γιορτή στην Ανοιχτή Δομή Φιλοξενίας Προσφύγων Ελαιώνα.
    https://www.minedu.gov.gr/prosf-ekpaideusi-m/34737-21-05-18-tin-kyriakin-giortasame-mazi-ston-elaiona-mia-megali-giorti-stin-anoixti-domi-filoksenias-prosfygon-elaiona-3

© Copyright - Athens Social Atlas  |  Crafted by itis.gr
Scroll to top